Pàgines

dilluns, 26 d’octubre del 2015

Torres Garcia, Barcelona i l'art català

Enguany s’està celebrant una gran exposició de Joaquím Torres Garcia al MOMA de Nova York, una exposició que malauradament no podrem veure a Catalunya com a conseqüència de la paupèrrima situació de la cultura pública al nostre país. Emprenya, i molt, que el MNAC no pugui portar una exposició que porta el seu segell. Torres Garcia és un artista uruguaià –va néixer i morir a Montevideo- ciutat on va passar els darrers anys de la seva agitada vida. Però més enllà de l’ius soli resulta que el seu pare era mataroní. Aquest seria un aspecte irrellevant sinó fos perquè quan el futur pintor tenia 17 anys el pare va decidir tornar al seu Mataró natal de manera que Torres Garcia va passar prop de 30 anys a Catalunya on va portar a terme una part determinant de la seva creació. Més enllà d’aquest creuament de ius soli i sanguinis que convergiexen en la persona del pintor, si apliquéssim retroactivament la definició contemporània de catalanitat d’aquell que “viu i treballa a Catalunya” a ningú hauria d’estranyar que les edicions catalana i anglesa de la Viquipedia el defineixin com a “uruguaio-català[1]”.


Però més enllà d’aquestes disquisicions del que no queda el mínim dubte és que Torres Garcia és un dels artistes més importants de la Catalunya contemporània fins al punt que l’art català del segle XX no es podria explicar sense la seva presència. I no només això, la seva dimensió com a artista i intel·lectual del noucentisme el converteix en un referent indiscutible de la història de la cultura catalana. I va ser precisament això, el que el va convertir en víctima propiciatòria de la depuració protagonitzada per Puig i Cadafal quan va assumir la presidència de la Mancomunitat, una depuració que malauradament el va allunyar per sempre més de Catalunya. Un allunyament que finalment va coincidir amb seva etapa més contemporània. Probablement Torres Garcia no ha passat a formar part de la pintura universal per la seva etapa noucentista, tot i que no ho hi manquen detalls i aspectes transcendents[2], però del que no hi ha cap dubte és que aquesta etapa noucentista es determinant per la història cultural de Catalunya. De fet, com va afirmar el crític americà Daniel Robins, Torres Garcia “s’havia convertit en l'art català, no podia haver-hi idees que no fossin atribuïdes a la seva persona”

No pronunciarem ara allò tan suat que Catalunya “està en deute” amb Torres Garcia: l’artista té una sala pròpia al MNAC i els seus frescos llueixen esplèndids al màxim símbol institucional del país, al palau de la Generalitat. Però no deixa de sobtar que Torres Garcia no hagi entrat en l’onomàstica de la ciutat: a Barcelona on no hi ha cap plaça o carrer dedicada a l'artista –si que té carrers dedicats a Terrassa i Mataró-. La qual cosa ens porta a enviar una recomanació explícita als responsables del nomenclàtor de la ciutat: ara que estan en plena tasca de “desborbonització” seria fantàstic que aquest gran artista de Catalunya ocupi el lloc d’algun d’aquests infants, regents o princesetes que mai haurien d’haver estat honorats a una ciutat republicana fins al moll de l'os i que és el que és gràcies a gent vinguda d'arreu com Joaquim Torres Garcia.




[1] Val a dir que en l’edició anglesa s’hi nota mà catalana, una visió que no es dona a la resta d’edicions en altres llengües de l’entrada dedicada a l’artista.
[2] Tot i així, a la presentació de l’exposició del MOMA se situa el “noucentismo” com a moviment de les primeres avantguardesHis personal involvement with a significant number of early avant-garde movements—from Catalan Noucentismo to Cubism, Ultraism-Vibrationism, and Neo-Plasticism”